Alla inlägg under september 2008

Av Yvonne - 30 september 2008 18:57

...jajamensan..då har jag och Tuva-Li letat oss fram till Dalarnas ändpunkt. Resan gick fint och vi var uppe strax före kl 16.30 Stannade till vid Kupolen i Borlänge på vägen upp och köpte de där stövlarna jag sett en vecka tidigare...tur att de fanns kvar. Fann oxå en så fin klänning till Tuva-Li...frågan är bara om hon verkligen behövde en till...

Nu har vi installerat oss här och kvällen lider mot sitt slut. Blir nog tidigt natti-natti i kväll, då jag varit vaken sen runt 5 i morse. Fasar för att vakna upp i morgon bitti och se att marken är vit...det varnas lite smått för snö..

REDAN!!!

Ha en trevlig kväll så hörs vi säkert i morgon igen...

Av Yvonne - 30 september 2008 07:18

God morgon!!!

Nu ska jag försöka ge mig på mitt allra första inlägg i min allra första blogg.


Nyss ätit frukost och så sitter jag här vi datorn och försöker förstå mig på hur jag ska iordningställa det här med en egen blogg. Bredvid datorn har vi en massa foton står och flera av dem föreställer min son T som fyllde 17 år i går....grattis stora stora du!!! Nu ska jag åka iväg från honom några dagar men här hemma finns ju min kära sambo som sköter ruljansen (hoppas jag...).


I dag ska nämligen jag och min älskade 2½ månaders dotter ta bilen och styra norrut. Vi ska besöka mina föräldrar uppe i norra Dalarna, i byn Mörkret.

Att prata om Mörkret ställer ibland till besvär eller iallafall en del rynkade pannor. Minns en episod från min tid i "lekis", då fröken frågade alla barn vad vi hade gjort under sommaren.

Jag svarade:

-Jag har lärt mig läsa i Mörkret.

Kan jag säga att min kära fröken U inte trodde på mig, utan skrattade och menade att man kan väl inte läsa i mörkret heller.

Jag minns att jag blev lite smått besviken för att hon inte trodde på mig.

Många år senare träffade jag fröken U igen som då berättade för mig att hon äntligen hade besökt stället där jag lärde mig att läsa.

Skönt att äntligen få upprättelse...

I Mörkret (som ligger i skogarna mellan Särna och Idre) bor inte många bofasta invånare (typ 10-15 st).

Mina föräldrar bor där.

Själv får jag ibland en längtan dit, till lugnet och fjälluften. Somliga får mardrömmar om lugnet där.... jag får lappsjuka efter typ 2-3 dagar och det är ungefär så länge jag tänker stanna den här gången.

På somrarna invaderas stället av mängder av tyskar, danskar, holländare och så en och annan svensk.

Sveriges högsta vattenfall Njupeskär ligger där.

Jag har nog besökt vattenfallet lika många gånger som jag besökt Mörkret. Men det är första gången min lilla dotter Tuva-Li ska bege sig till Mörkret. (Undrar om hon oxå någon gång kommer att lära sig läsa i Mörkret...)

Fortsättning följer......


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vilken av dessa platser skulle du helst vilja bo på(om du var tvungen att välja någon)?
 Stockholm
 Göteborg
 Kiruna
 Sundsvall
 Malmö
 Mora

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards