Alla inlägg under januari 2009

Av Yvonne - 31 januari 2009 20:50

...nu har vi förfestat (=en cider här hemma), varit på fest och ätit tacos, druckit lite rött vin och umgåtts och hunnit hem igen - och KLOCKAN ÄR INTE ENS NIO!!!

Inte alla som hinner ha så roligt på så kort tid.

Saken var den, att Timmy kom hem och berättade att en av hans bästa kompisar (d.v.s. gudfar till hans son) har fyllt 19 och skulle ha fest i kväll.

Vi tyckte synd om honom (fast han lovat att vara barnvakt i kväll) och unnade honom verkligen att gå, så vi lovade att vi skulle vara hemma halv 9 och det var vi oxå. Vi var ju inte så långt bort (i grannhuset) så vi kunde njuta av festen ända in i det sista.

Oh, alla vet ju att man ska lämna festen när det är som roligast - och det gjorde vi!!!

Extrakul att träffa Lotta i kväll. Hon och jag gick i samma klass från lekis till 9:an. Vi hade mycket att prata om.

Väl hemma - var det lite av kaos. Timmy hade satt på fel napp på flaskan så lill-Tuvan hade inte fått i sig mer än 30 ml välling (DET ÄR FÖR LITE).

Hon skrek och han trodde det var för kallt så han värmde lite mer och det blev ju inte heller bra. Fel napp i munnen oxå - tyvärr har mamma inte slängt en som hon hade när hon var 3 månader och den hade han lyckats hitta. Han gjorde bara sitt bästa men gissa om hon var lycklig när hon fick rätt napp på flaskan och rätt napp i munnen och såg att mamma låg bredvid henne. Tusen tack ändå goa broder Timmy för att du var barnvakt! Nu dricker jag en cider och kikar bort mot grannhuset och kan nästan höra dem när de skrattar och dansar fel på dansmattan...jag slipper iallafall dansa fel...

Av Yvonne - 31 januari 2009 13:33

...nu städar vi bort sjukdomarna här i huset. Dammsugit och torkat golven har vi gjort. Toaletterna är städade. Dammat här och där. Mattorna har hängt ute och nu hoppas vi att baskiluskerna är väck. Sängkläderna är i tvättmaskinen. Förutom dessa nyttiga göromål har jag fixat i ordning presenten till Aida som redan fyllt 30 men har fest i dag. Vi har bestämt oss för att gå. Influensa smittar strax före det bryter ut och i början så måste jag vara totalt smittofri (finns det något ord som heter så?...passande iallafall).

Har även fixat presenten till morgondagens födelsedagsbarn...vem det är får ni reda på i morgon.

Julia och Jakob är med kompisar och Timmy oxå.

Lill-Tuvan springer som vanligt omkring i stolen och ser glad ut.

Jari har precis åkt till Elsas för att köpa dagens lunch till oss båda...en baguette med någon röra av något slag.
Det blir GOTT det!!!

Av Yvonne - 31 januari 2009 13:31

...så här go kan lill-Tuvan vara mot katten - en kort stund iallafall.

Av Yvonne - 31 januari 2009 09:42

...hann bara lägga ner huvudet på kudden i går kväll så kom hostan.

Lill-Tuvan vaknade till så när hon somnat om gick jag ut och la mig i hennes rum (känns som om jag flyttat dit), för att inte störa henne och Jari i deras nattsömn. Där har jag legat och hostat till och från hela natten.

Tänk att det aldrig slår fel - när förkylningen går mot sitt slut - avslutas det alltid med hosta för min del.

Julia och Jakob är ute och roar sig i snön. Skönt att de kommer ut lite emellanåt. Mamma och pappa är på väg hitåt. Lämnar snön och kylan (typ 20-25 minusgrader för jämnan) för en stund här nere i "södern".

I kväll är vi bjudna på 30-årsfest och vi går dit en stund men stannar nog ingen längre stund då jag nyss varit sjuk. Tvekar nästan att gå dit - vill ju inte smitta gästerna. Hur skulle ni ha gjort????

Av Yvonne - 30 januari 2009 21:12

...på eftermiddagen kände jag att jag bara var tvungen att UT, efter att bara ha varit inomhus hela veckan.

Jag bestämde mig helt enkelt för att åka till Avesta men ett helt enkelt beslut var det inte, då jag inte visste om jag skulle orka.

Enklast vore att bara åka ner till Konsum och handla kvällens mat.

Var iallafall in på apoteket och köpte några nya tabletter mot ond hals och sen gick jag till Lindex där jag fann världens mest Yvonne-anpassade svarta klänning. Så nöjd!

Åkte ut till ÖB och köpte lite grejer där.
Avslutade på Konsum här hemma där jag köpte ingredienser till kvällens enklaste pizza-macka.


*Ta ett tortillabröd.

*Bred på pizzatopping (finns i burk på Konsum)

*Stek lite champinjoner och bacon. Salta och peppra.

*Häll detta på bröden. På med oregano. På med ost (riven eller skivad).

*In i ugnen (225 grader) högt upp och i ca 8-10 minuter.

*Självklart kan man ha på vad som helst.


Nu är det Let´s dance som absolut inte är mitt favoritprogram men med en cider bredvid sig går det an...solong för i kväll.





Av Yvonne - 30 januari 2009 12:47

...snart får övriga i huset helg (jag har ju typ helg jämt när jag är föräldraledig) och jag ska överraska dem med lite gott fika när de kommer hem. Har gjort kladdkakemuffins och till det serveras grädde (letat efter spritsen men den har fått fötter...) och ev. lite bär till dem som vill ha.

Om ni oxå känner för att överaska någon så kommer receptet här (tack Sofia för att jag fick detta enkla goda recept av dig):


Kladdkakemuffins

Ugn: 225 grader

Rör ihop 2 ägg och 3 dl socker med en sked.

Häll i 100 gram smält smör/margarin.

Rör sen i 1½ dl vetemjöl, 4 msk kakao, 2 tsk vaniljsocker och 1 krm salt.

Häll i bakformar.

Skjuts in i ugnen och grädda dem i mitten i MAX 10 minuter.

(i min ugn är 10 minuter perfekt, pröva din ugn)

Ta bort muffisarna från plåten (vill inte ha någon eftervärme) när du tar ut dem. Lägg ev. på en bit choklad, garnera med strössel eller annat.


Jag gillar dem naturella med grädde...

Av Yvonne - 30 januari 2009 10:58

...hade en del att göra denna vecka men på grund av att jag blev sjuk så blev det många saker som uteblev.

Så här såg planeringen ut och vad bidde det av den...


*läkarundersökning för lill-Tuvan - BLEV AV

*besök av Jenny och Ebba - ETT KORT BESÖK, SEN FICK JAG SKICKA HEM DEM DÅ JAG KÄNDE MIG JÄTTESJUK.

*Virsbo-visit - BLEV INTE AV

*åka iväg och fixa pass åt alla Egyptenresenärer.-BLEV INTE AV

*Barn- och Utbildningsnämndens möte - BLEV INTE AV

*dop - BLIR INTE AV (DÅ HUVUDPERSONERNA DRABBATS AV MAGSJUKA)

*30-årsfest - HOPPAS VI FORTFARANDE ATT VI SKA KUNNA GÅ PÅ - EN LITEN STUND IALLAFALL.

*uppmärksamma några som fyller år -DET HAR JAG GREJAT.


Av Yvonne - 30 januari 2009 10:47

...om det är party här på Hagavägen så är det lill-Tuvan som står för det!

När jag och Jari gick ner för att lägga oss började hon sitt party med långa haranger av gurgel/bubbel (lill-Tuvans prat) och vips så kom nappen flygande från spjälsängen och landade i vår säng.

En stund senare kastade hon iväg nappen så vi fick leta under spjälsängen.

Så himla kul när man är så himla trött.

Men så är det med små söta goa barn. De kan vara söta och pratglada även när vi inte räknar med det - exempelvis mitt i natten.

I morse kom färdighet nr 2. På något vis har hon dragit upp tejpen på ena sidan i blöjan (trodde det var slumpen) så den hängde löst. Bytte iallafall blöja och så somnade vi om. Vaknade strax efter klockan 9 igen och då gick jag och klädde på mig medan hon var kvar i sängen (givetvis med alla täcken runt omkring så hon inte ramlar ur)...och när jag kom tillbaka hade hon dragit upp tejpen på ena blöjkanten igen och nu var det tur att blöjan satt någorlunda kvar - för den var full av något annat än kiss.

Nu jagar hon katten med gåstolen. Hon är helt fascinerad av katten och vill gärna lugga lite i pälsen...men det vill inte katten.


Presentation

Omröstning

Vilken av dessa platser skulle du helst vilja bo på(om du var tvungen att välja någon)?
 Stockholm
 Göteborg
 Kiruna
 Sundsvall
 Malmö
 Mora

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards