Direktlänk till inlägg 3 maj 2009

Recept: Dinkelfocaccia med oliver

Av Yvonne - 3 maj 2009 15:21

...jag har roat mig med att baka matbröd...

...brödet blev jättegott och det var enkelt att baka...sådana recept gillar jag.

Här kommer receptet ifall någon är sugen på att baka:


Dinkelfocaccia med svarta oliver

25 gram jäst

6½ dl fingervarmt vatten

2 tsk salt

1 msk olivolja

ca 1 kg dinkelmjöl (jag hade i ca 13 dl mjöl)

20 oliver

3 tsk flingsalt

olivolja till pensling

ev. lite hackad rosmarin


Lös upp jästen med vattnet. Blanda samman mjöl, 2 tsk salt, 1 msk olivolja. Arbeta degen väl - gärna i maskin.

Täck med bakduk och låt jäsa i 1 timme.

Häll över degen i en väl smord långpanna och jämna till ytan.

Låt jäsa i 20 minuter (övertäckt med bakduk).

Tryck ner oliverna i degen och låt jäsa 10 minuter till.

Pensla med lite olivolja och strö över 3 tsk flingsalt (vilket jag inte hade, utan valde vanligt salt - tog då 2 tsk).

Lägg på lite hackad rosmarin om du gillar kryddan...

Sätt in plåten i mitten av ugnen (225 grader) i 20 minuter.

Skär i rutor. Låt kallna utan bakduk.

Jag delar dem sedan rakt av en gång till, så att de inte blir så tjocka.

Så gott...ska prova att fylla med mozzarellaost och salami + tomat och sedan värma dem i smörgåsgrillen...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 7 maj 2009 14:11

...jag har inspirerats av min vän Jenny och har bestämt mig för att börja blogga här i stället:   http://yvvesblogg.blogspot.com/   ...kul om ni tittar in på "mitt nya ställe" i framtiden... Ni får ha överseende med att jag ännu inte lärt mig alla ny...

Av Yvonne - 6 maj 2009 20:07

...lämnade lill-Tuvan hemma med brorsan (Timmy) en kortis när vi var och lämnade upp bilen som ska servas i morgon...se vad han hann med under den kortisen:  ...lill-Tuvan blev vattenfixad i håret... ...

Av Yvonne - 6 maj 2009 13:25

...jag och lill-Tuvan spenderade den här onsdagsförmiddagen på Öppis. 18 föräldrar och 21 barn hade hittat dit...så det var verkligen huset fullt. Fick till och med fika i två omgångar. Trötta i våra huvuden mötte vi upp Jari klockan 12 - för ett ang...

Av Yvonne - 5 maj 2009 20:13

...kvällens lyx är jordgubbar och glass...

Av Yvonne - 5 maj 2009 14:31

...nyss hemkommen från Jenny där jag blev bjuden på både fika och lunch. Det tackar jag för! Busungen jag tog med mig till Högfors blev en gos-unge. Se själva! ...är de inte goa - Ebba och lill-Tuvan? ...

Presentation

Omröstning

Vilken av dessa platser skulle du helst vilja bo på(om du var tvungen att välja någon)?
 Stockholm
 Göteborg
 Kiruna
 Sundsvall
 Malmö
 Mora

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards