Alla inlägg den 3 maj 2009

Av Yvonne - 3 maj 2009 15:21

...jag har roat mig med att baka matbröd...

...brödet blev jättegott och det var enkelt att baka...sådana recept gillar jag.

Här kommer receptet ifall någon är sugen på att baka:


Dinkelfocaccia med svarta oliver

25 gram jäst

6½ dl fingervarmt vatten

2 tsk salt

1 msk olivolja

ca 1 kg dinkelmjöl (jag hade i ca 13 dl mjöl)

20 oliver

3 tsk flingsalt

olivolja till pensling

ev. lite hackad rosmarin


Lös upp jästen med vattnet. Blanda samman mjöl, 2 tsk salt, 1 msk olivolja. Arbeta degen väl - gärna i maskin.

Täck med bakduk och låt jäsa i 1 timme.

Häll över degen i en väl smord långpanna och jämna till ytan.

Låt jäsa i 20 minuter (övertäckt med bakduk).

Tryck ner oliverna i degen och låt jäsa 10 minuter till.

Pensla med lite olivolja och strö över 3 tsk flingsalt (vilket jag inte hade, utan valde vanligt salt - tog då 2 tsk).

Lägg på lite hackad rosmarin om du gillar kryddan...

Sätt in plåten i mitten av ugnen (225 grader) i 20 minuter.

Skär i rutor. Låt kallna utan bakduk.

Jag delar dem sedan rakt av en gång till, så att de inte blir så tjocka.

Så gott...ska prova att fylla med mozzarellaost och salami + tomat och sedan värma dem i smörgåsgrillen...


Av Yvonne - 3 maj 2009 12:42

...av en slump (tänkte använda en nappflaska som mått) upptäckte jag att nappflaskans mått visade fel.

Hällde i två dl vatten och det visade knappt 1,8 dl.

Eftersom vi har några flaskor i stället var jag tvungen att se hur väl de övriga överensstämde med givna mått.

Ingen av de fyra flaskorna jag testade visade 2 dl när jag hällt i 2 dl vatten.

Så här mycket visade flaskornas mått, fast jag hällt i 2 dl vatten uppmätt i dl-mått.

Tommee Tippee: knappt 1,8 dl

Esska: knappt 1,7 dl

Lille A:s Bambino: drygt 1,4 dl

Avent:1,6 dl

Det står så fint på vällingpaketen hur viktigt det är att inte överskrida måtten då barnet kan få ont i magen...men hur många mäter upp vattnet med dl-mått ner i flaskan - inte jag i allafall.

Som tur var ger alla dessa flaskor snarare blaskig välling, eftersom jag alltid har hällt i till 200 ml-strecket.


Av Yvonne - 3 maj 2009 12:18

...nu har min egen hobbysnickare fått fart på sågen igen...

...i går inköptes en hög med tryckimpat så nu är det sågning i rätt längder som gäller. Sen drar projekt staketbygge igång.

Vårt trädäck på baksidan av huset behöver ett fint staket och det framtida resultatet finns i mitt huvud...raka pinnar och sen breda kors över...om ni har svårt att tänka er hur det kommer se ut, får ni snällt vänta tills staketet sitter på plats.

Av Yvonne - 3 maj 2009 09:23

...kvart över 7 i morse slog lill-Tuvan upp ögonen och strax efter hörde vi lille A i rummet intill.

Vi hämtade in honom till oss och sen busade barnen lite i sängen innan vi gick upp och förberedde frukosten.

Timmy dök upp en kort stund senare och nu har det varit full fart i huset en bra stund redan.

Lille A brukar peka på bandspelaren och då brukar vi ha en musikstund.

Lill-Tuvan sitter och diggar på sitt speciella vis och lille A står med fingret i luften, rör på huvud och knä och snurrar.

10 minuter senare brukar barnen tröttna och då är det bara att stänga av...

Timmy och lille A ska till Fagersta och hälsa på farmor och farfar och jag och Jari blir hemma...ska ta en promenad ner till byn och köpa svarta oliver UTAN kärnor. Köpte nämligen oliver i går - MED kärna.

Jag ska baka ett nytt bröd i dag - med oliver i och då är det inte så lyckat med kärnor i oliverna. Fann receptet i en tidning jag bläddrade i på kiosken igår. Hörs senare...


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vilken av dessa platser skulle du helst vilja bo på(om du var tvungen att välja någon)?
 Stockholm
 Göteborg
 Kiruna
 Sundsvall
 Malmö
 Mora

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards